Życie i prowadzenie działalności w maksymalnej harmonii ze środowiskiem nie jest już tylko modą – stało się wręcz ogólnoświatową normą. Współcześnie dla przedsiębiorstw zrównoważony rozwój oraz odpowiedzialność ekologiczna stały się bardzo ważnymi zagadnieniami.
Zarówno właściciele, zarząd firmy, jak i jej pracownicy mogą na co dzień dbać o stan naszej planety, chronić zasoby naturalne i w ten sposób przeciwdziałać postępującej degradacji otaczającego nas środowiska naturalnego.
Co odgrywa największą rolę we współczesnym biznesie?
Rozwój poziomu życia, szeroki dostęp do informacji i dużo większa świadomość, niż jeszcze przed kilku laty spowodowały, że współczesny biznes pod wieloma względami się zmienił. Bardzo duże znaczenie w tej kwestii odgrywają dwa poniższe zagadnienia:
- społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR – Corporate Social Responsability) – jest to strategia zarządzania biznesem, która dobrowolnie uwzględnia dobre relacje z pracownikami, interesy społeczne oraz aspekty środowiskowe – powoli zastępowania przez taksonomię;
- zrównoważony rozwój – doktryna ekonomii, która zakłada jakość życia na poziomie, na który pozwala współczesny rozwój cywilizacyjny i obecny dobrobyt, zakłada świadomie ukształtowane relacje między wzrostem gospodarczym oraz dbałością o środowisko i jakością życia.
Wspólnym mianownikiem powyższych zagadnień jest ekologia i ochrona środowiska – sami bowiem tworzymy warunki, w jakich żyjemy. Również na poziomie przedsiębiorstw.
Ekologiczna firma – kilka ważnych zasad na początek
Dbanie o środowisko naturalne rozpoczyna się od małych kroków. Wdrożenie kilku prostych rozwiązań, wprowadzenie pewnych zasad i małe inwestycje, które nie kosztują wiele – tak powstaje ekologiczna firma. Poniżej kilka prostych przykładów rozwiązań ekologicznych, które możesz wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie już teraz:
- ograniczanie wytwarzania śmieci;
- umieszczenie w firmie pojemników do segregacji odpadów;
- wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów;
- inwestycje w odnawialne źródła energii, np. montaż paneli fotowoltaicznych;
- wybór sprzętu energooszczędnego, np. żarówki, czy AGD, co przekłada się na mniejsze zużycie energii;
- zastosowanie w procesie produkcji ekologicznych oraz pochodzących z recyklingu towarów oraz materiałów;
- korzystanie z zasobów lokalnych, bez zastosowania długiego łańcucha dostaw;
- rozmieszczanie roślin – zarówno w biurze, jak również w przestrzeniach zewnętrznych – dbając o dużą powierzchnię biologicznie czynną;
- zachęcanie pracowników do korzystania z ekologicznych form przemieszczania się, np. rower – montaż stojaków;
- zainwestowanie w stację ładowania pojazdów elektrycznych na terenie zakładu.
Większość z tych pojedynczych, małych kroków nie wiąże się z dużymi kosztami, a w dalszej perspektywie może przynieść duże korzyści – nie tylko ekologiczne, ale również ekonomiczne.
Firma Eko? Czyli ekologia i ekonomia
Podstawową rolą każdego przedsiębiorstwa jest generowanie zysków. Jak się okazuje, działania ekologiczne w firmie, mogą bezpośrednio przełożyć się na pozytywne wyniki ekonomiczne. Oto korzyści, jakie wiążą się z postawieniem na rozwiązania ekologiczne w firmie:
- poprawa wizerunku przedsiębiorstwa;
- wzrost wiarygodności firmy w oczach klientów, dla których ekologia i ochrona środowiska mają duże znaczenie;
- większe możliwości współpracy z kontrahentami, którzy również stawiają na rozwiązania eko;
- ograniczenie śladu węglowego;
- łatwiejszy dostęp do dotacji z Unii Europejskiej;
- pozytywne wyróżnienie firmy w oczach konsumentów – jako innowacyjnej, proekologicznej, propolskiej;
- przychylność spółek z kapitałem zagranicznym, które chętniej współpracują z przedsiębiorstwami odpowiedzialnymi społecznie;
- zredukowanie wydatków na energię elektryczną, ogrzewanie i wodę;
- ochrona zdrowia pracowników oraz naturalnych zasobów środowiska.
Do najważniejszych aspektów działań związanych z ochroną środowiska jest działanie w tym zakresie z własnej inicjatywy. Pracownicy widząc dobry przykład z góry, sami postępują proekologicznie – również wykazują się własną inicjatywą. To wszystko buduje dobry obraz firmy i dobrze wpływa na jej rozwój i długofalowe zyski, a przede wszystkim ma zbawienny wpływ na środowisko naturalne naszej planety.